سطح آنتی ژن اختصاصی پروستات با قرار گرفتن در معرض داروهای ضد دیابت هیچ تغییری نمی کند

7نوامبر 2019 - براساس مطالعه ی منتشر شده در JAMA Network Open، مردانی که در معرض داروهای ضد دیابتی هستند، دارای سطح آنتی ژن اختصاصی پروستات(PSA)  متفاوتی نیستند و میزان تشخیص سرطان پروستات با بیوپسی، صرف نظر از سطح PSA در آنها، نسبت به مردانی که در معرض این داروها نبوده اند، متفاوت نیست.

پرفسور Kerri Beckmann از کالج کینگ لندن و همکارانش ارتباط بین مصرف داروهای ضد دیابتی با میزان PSA و تشخیص سرطان پروستات را با بیوپسی با استفاده از داده های 564،666 مرد، شامل 4583 فرد تحت درمان با متفورمین ، 1،104 تحت درمان با سولفونیل اوره و 978 مورد تحت درمان با انسولین بررسی کردند. آنها اطلاعات این افراد را با داده های مربوط به مردان همسن، که با داروهای دیابت درمان نمی شدند، مقایسه نمودند.

محققان دریافتند كه متوسط سطح PSA درمردان گروه آزمایش قبل از شروع داروهای ضد دیابت در مقایسه با مردان گروه کنترل، پایین تر بوده است(1.2 در مقابل 1.6 نانوگرم در میلی لیتر). پس از قرار گرفتن در معرض داروهای ضد دیابتی، سطح PSA پس از در نظر گرفتن تفاوتهای پایه، نسبت به مردان گروه کنترل تفاوتی نکرد. افرادی که تحت درمان با متفورمین و سولفونیل اوره بودند، دارای فرکانس بالاتری برای آزمایش PSA بودند ( rate ratioبه ترتیب برابر با 1.07 و 1.06) ، در حالی که فرکانس آزمایش برای افرادی که انسولین دریافت می کردند، کمتر بود (rate ratio، 0.79). در بین مردانی که متفورمین و انسولین دریافت می کردند، احتمال بیوپسی پس از افزایش PSA،کمتر بود (نسبت شانس یا odds ratios، به ترتیب 0.87 و 0.83). صرف نظر از سطح PSA که باعث بیوپسی شده بود، هیچ تفاوتی در تشخیص سرطان پروستات در بیوپسی وجود نداشت.

نویسندگان سر مقاله ای که همراه این مقاله منتشر شده بود، اظهار داشتند: پزشکان هنوز هم می توانند در هنگام بررسی بیوپسی پروستات در مردانی که در معرض داروهای دیابت قرار گرفته و مردانی که در معرض این داروها قرار نگرفته اند، از آستانه PSA مشابه ای استفاده کنند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-11-psa-exposure-antidiabetes-meds.html